sunnuntai 10. helmikuuta 2008

Perusteluja laihduttamiselle

Oli hienoa, että jotkut kyseenalaistivat edellisen päivitykseni väittämällä etteivät jotkut kohdat ole totta. Harmi heille, mutta mielipiteeni ei muuttunut YHTÄÄN.

Kuka väittää ettei liikunnan terveellisyys ja roskaruoan epäterveellisyys liity laihdutukseen mitenkään? Tai että painonhallinta on itsekurin osalta suhteellisen mitätöntä?
Hetkinen.
Musta laihdutus on itsekuria parhaimmillaan. Ruoka on perusjuttu ihmiselle. Kaikenlaiset herkut jäätelöstä leivoksiin ovat ihania, mitäs sitä kieltämään? Vaatii tosi paljon kieltäytyä hyvästä mausta, nälän tunteen taltuttajasta, rentotuden tuojasta... Sen sijaan: mieletön nälkä, vatsaan sattuu, heikottaa, ruokaa joka puolella ympärillä, "ota keksi", "maista marianne", kouluruoka... Laihduttamisen joutuu kyseenalaistamaan joka päivä, joka puolella, monta kertaa päivässä. Ja jos silti jaksaa olla syömättä, mun mielestä SE on itsekuria jos jokin.
"Painonhallinta on suhteellisen mitätöntä." Selvästi.

Itsekuri kehittää luonnetta, mun mielestä sitä ei pääse mihinkään. Sehän todistettiin tuossa äskenkin. Itsekuri kehittää luonnetta, mutta niin myös anonyymin mukaan rentoutuminen ja elämästä nauttiminen. Tottahan toki! Mutta nautin elämästäni enemmän laihempana, ja laihuuden saavuttaminen taas edellyttää itsekuria.
Itsekuri-> elämästä nauttiminen -> rentoutuminen. Näin se menee.

Perustelu että vaatteet näyttävät parhaimmilta, kun ne sopivat kropan muotoon ja tyyliin, on aivan oikeassa. Mutta se on myös mun mielipide, että jos kropan muoto on laiha ja luinen, ohut ja pieni, vaatteet sopivat parhaiten. Ja sori, mun mielipide, turhaan loukkaannutte.

Nyt ehkä kysyt: onko se sen väärti?
Jos luet tätä ajatellen "no voi elämä!", niin sinulle se ei ole sen väärti. Tulenko sanomaan että olet väärässä? Sanonko sinulle että se, että syöt hampurilaisia ja pullia ja rasvaista maitosuklaata, on väärin? En. Sanon vain, että minä en sellaista elämää halua elää.
Sinä saat elää ihan miten haluat! Saanko minäkin?

Minä olen tehnyt ratkaisuni: Kyllä. Laihduttaminen, nälkiintyminen, heikottaminen, maitohapoille meneminen ja muutenkin yleinen itsekurin harjoittaminen on hintansa väärti. Sillä se hinta on onnellinen elämä. Nyt ehkä sanot: kun tollaisesta laihdutuksesta on kyse, et ole koskaan valmis. Et koskaan saavuta tavoitettasi. Väärin. Minulla on tavoite, ja siihen kun pääsen, ei tarvitse kuin pysyä siinä. Mikä on helppoa siihen verrattuna, mitä joutui kärsimään tavoitteeseen pyrkiessään.
Nyt ehkä ajattelet: Puhuit juuri itsesi pussiin, kun selität että laihdutus on pelkkää kärsimystä.
Ei se ole, mutta siihen liittyy vahvasti sekin puoli. Laihdutus ON vittumaista, taistelua omaa kehoaan vastaan. MUTTA, siitä saa (yleensä) myös loistavan ja ihanan rentouden tunteen, joka valtaa koko kehon. Euforia.

MINÄ HALLITSEN ITSEÄNI. OLEN MATKALLA KOHTI TAVOITETTANI!
Sen tunteen, jos minkä takia kannattaa vähän kärsiäkin.

Kyllä, ihailen sen verran laihuutta, että olen valmis tekemään mitä vain saavuttaakseni sen. Se on mun mielipide, eikä mielipiteistä oikeastaan voi kiistellä. Mutta onhan se toki hauskaa, ei välttämättä "kiistely", vaan "keskusteleminen. Ainahan on hyvä kyseenalaistaa. Tällä kertaa se ei johtanut mihinkään. Ehkä vielä joskus.

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Sä puhut hyvin tämän asian puolseta. Olispa kaikki tuota mieltä mailmassa. Mä ainakin olen tuota mieltä!! Kiva kun taas kirjoitit vähään aikaan!

Julia kirjoitti...

Niinpä :) samaa mieltä olen myös. laihuus ON kaunista.

pudekt kirjoitti...

En oikein tiedä mitä mieltä olisin blogistasi :D Välillä tuntuu että laihdutusintoilu liikkuu vähän järkevyyden rajoilla, mutta toisaalta vaikutat aika täyspäiseltä ihmiseltä joka tietää mitä tekee.

Haluaisin kysyä, mitä mieltä olet syömishäiriöistä? Ja tarkoitan nyt niitä joilla sellainen oikeasti on, ei mitään perusteinimeininkiä vittu mä oon läski -juttuja. Koetko anorektisen laihat ihmiset kauniina? Onko touhussa silloin enää järkeä, kun laihuuden tavoittelu on elämän ainut johtotähti?

neitiS kirjoitti...

Jos laihuutta ei pidettäisi kauniina nykykulttuurissamme, uskoisin, että suurinosa ihmisistä olisi ylipainoisia. Tai minä ainakin.

Äläkä välitä ihmisten tyhmistä kommenteista :)

Anonyymi kirjoitti...

Laihuus ei itsessään mielestäni ole kaunista, terve solakkuus ja jäntevyys on. Niiden tavoittelussa on semmoinenkin etu, että kroppaa ei tarvi kohdata vihollisena, vaan siitä voi pitää huolta terveellisesti. Kun kuuntelee kehoaan, se voi paremmin ja mielialakin on korkeammalla.

Mielipiteitä ja asioiden priorisointiahan nämä jutut ovat, ite yritän tehdä täällä elämisestä mahdollisimman viihtyisää :)

Anonyymi kirjoitti...

Vitsit, sait just kirjoitettua sen mitä mä ajattelen enkä itse ole saanut kirjoitettua.
Ehodottomasti.
Ja muutenki pirun hyvä blogi.

Anonyymi kirjoitti...

Laihuus on kauneutta ja läski kuvastaa mulle laiskuuttaa ja piittaamattomuutta itseään kohti. Ja oikeasti, minäkään en liioin tajua sitä kun "normaalit" tai "lihavat" tai mitä nyt ovatkaan, alkavat haukkumaan sellaisia jotka just laihduttaa ja joiden mielestä laihuus on kauneutta. mitäs sitten jos kaikki edes YRITTÄIS hyväksyä toistensa mielipiteet? mutta ei. aina tarvii tunkea jonnekin pro-ana sivuille haukkumaan toisia. tosi hyvin kirjoitettu!! :)

Anonyymi kirjoitti...

Yksi pieni mutta tässäkin on. Vaikka olisit kuinka laiha, et koskaan tule olemaan tyytyväinen itseesi. Et koskaan tule pitämään itseäsi tarpeeksi laihana. Luulisi olevan turhauttavaa tavoitella sellaista, jota ei koskaan voi tavoittaa (huom. siis omasta mielestään).

Anonyymi kirjoitti...

missä olet? :(