maanantai 16. maaliskuuta 2009

Pitkästä aikaa onnellinen



Viime aikoina mä oon vaan maannut iltasin sängyllä miettien kuinka säälittävä ihminen voi olla. Oon ajatellu miks mä en ikinä onnistu missään, ainakaan laihdutuksessa. Oon ajatellu olevani itsekuriton idiootti, joka söi taas tänään kun sika, ei lähtenyt lenkille eikä saanut mitään muutakaan aikaseksi. Yks iso epäonnistuja, joka vaan lihoo eikä osaa mitään muuta.

Oikeastaan oon tota kaikkea, varsinkin idiootti.

Mutta saanko mä kysyä:
KUKA OIKEEN VOI LAIHTUA, JOS KELAA NOIN KOKO AJAN?
Ei kukaan?

Anteeks kielenkäyttö taas, mutta miksi VITUSSA mä teen tästä laihdutuksesta itelleni ihan kauheeta koko ajan? Miks mä ryven itsesäälissä ja itkeskelen, enkä saa mitään aikaseks kuitenkaan? Lihon vaan, ja valitan. Miks mä syön paskaa ja tunnen huonoa omaatuntoa siitä et oon olemassa, miks mä oon onneton ja vihaan itteäni? Sitäkö mä oikeesti haluun elämältä? Onnellinen nuoruus, voi jeesus.

Entä jos mä välillä tekisin jotain muuta kun vaan makaisin sängyllä valittamassa?! Kävisin vaikka kuluttamassa kaloreita? Enhän mä sillä itsesäälillä niitä kuluta! Entä jos mä vaihteeksi vaikka suhtautuisin laihdutukseen positiivisesti? Eihän se ole mikään maailman suurin vihollinen, vaan keino jolla mä pääsen mun tavotteisiin! Se on vaan keino, ei mitään muuta. Ei ruoka ole mun maailman suurin viholliseni joka vaanii joka nurkan takana, se on vaan ruokaa, ei muuta. Vaan ja ainoastaan ruokaa! Maailmassa on paljon muitakin asioita joita voi vihata ja joita voi rakastaa.


Mä voisin asennoitua eri tavalla, ja laihtuisin oikeesti. Sehän on tutkittukin! Jos ihminen miettii koko ajan ettei saa syödä, ei saa syödä, ei saa syödä niin sehän syö! Jos se miettii että laihdutus on kamalaa laihdutus on kamalaa, niin sehän on? Kaikkihan on kiinni asenteesta? Mitä jos mä vaan yrittäisin paremmin tottua nälkään ja keksisin muita asioita joihin suuntaan energian? Maailma on täys ihania asioita!


Mä voin vaikka lähteä kävelemään rantaan ja tuntea tuulen mun kasvoilla tai polttaa V:n kanssa tupakkaa lumihangessa ja tehdä lumienkeleitä, mähän voin katsoa Amelien ja leikkiä olevani rakastunut, mähän voin vaihteeksi hymyillä mun koulukavereille, mähän voin valvoa yötä myöten ja nauraa seurassa, mähän voin juoda aamukahvin ja polttaa aamutupakan jossain puistossa niin kun kaikissa leffoissa, mähän voin lähteä V:n kanssa kiertämään Helsinkiä ja ettimään uusia ihania paikkoja, mähän voin tehdä vaikka mitä, eikä kukaan estä! Ei edes laihdutus. Kroppahan vaan kiittää että liikun. Kulutan koko ajan.

Mä hypin täällä ilosta. Ehkä tää on vaan hetkellistä, tai oon vaan seonnut, mutta ihan sama! Nyt ainakin tuntuu, ettei huvita syödä mitään! Mulla on elämässä paljon muutakin. Syömisen sijaan voisin nyt lähteä vaikka katulamppujen alle juoksentelemaan ja hymyilemään itsekseni, tai askarrella tai runoilla tai kuunnella hyvää musiikkia ja vaan tanssia tai ylipäänsä tehdä jotain muuta kun ajatella ruokaa. On mulla muutakin tekemistä.


Ja silti laihdun koko ajan!

13 kommenttia:

NANA kirjoitti...

Oon ennemminkin tehnyt tuollaisia suunnitelmia ja kyllä monen kokeilun jälkeen on tullut todettua, että mitään hirveän tiukkaa aikataulua ei kannata tehdä: sitä sitten vain stressaa hirveästi että saako tehtyä kaikki jutut tiettynä aikana ja tuskanhiki nousee pintaan kun menee minuutin yli määräajan joku juttu.

Laitoin omasta mielestäni ainakin silleen suht 'löysästi' noita tehtäviä, eli ei mitään minuuttiaikataulua vaan ihan rauhalliseen tahtiin ja kunhan saan edes jotain tehtyä joka päivä.
Kannattaa lähteä pienistä asioista (:
Hyvä keino olis varmaan myös laittaa lapulle esim 10 tehtävää jotka pitäisi tehdä ja aina kun tehtävän on suorittanut niin voi viivata yli sen tehtävän ja siirtyä toiseen->sitten kun kaikki tehtävät on tehty niin vuorossa olisi pieni palkkio (joka toimii tietenkin samalla kannustimena tehdä ne kaikki tehtävät)

Mulla ainakin toimii hyvänä rangaistuksena tietokonekielto jos en saa tehtyä tehtäviä :D Kyllä niitä rupeaakin tekemään aika nopiaa, kun ajattelee etten pääse koneelle. Krhm, en ole internetriippuvainen :D

Anonyymi kirjoitti...

Siis vähä oli piristävää tekstiä. Yleensä kaikki vaan angstaa, mut sä oikeesti piristät mua ja ihan toissaan kannustat mua laihuttamaan.. Toi vois oikeesti toimia.. Jos oikeesti vaan nyhjöttää kotona yksinään angstaamassa niin eipä siinä muuta tekemistä tuu mieleen ku syödä suruunsa.. (kokemusta on..) Mut siis oikeesti menee just frendejen kaa ulos käppäileen vaan ulos tai ite kävelee yksinään pitkin maita ja mantuja ja tekee kaikkee kivaa niin ei siinä ehi ruokaa ajatella.. ESIM: Kun mä meen ostoksille aika aamusta ja viivyn pitkälle iltaan asti niin ei mulla tuu koko shoppailun aikana mileen että pitäis syödä jotain ku oon niin sen shoppauksen lumoissa.. :D Vasta sitte tulee nälkä ja alkaa ajatteleen ruokaa ku pääsee kotia.. Nyt mä kyllä lopetan kotona nyhjäämisen ja lähen shoppaan! Vaikka en ostaiskaan mitään niin kattelen vaan kaikke ja sitte ku en enää jaksa niin teen jotain muuta mutta en kyllä nyhjää kotona niin paljoo mitä tähän asti. Se on oikeesti vähä kaikilla just sillee että ku on kotona niin sitä vaan tulee syötyä vaikka ei ois nälkä.. Sitte on iskee hirvee masis että taas piti mennä syömään.. Oikeesti kiitti! Tää blogi tsemppaa mua ihan älyttömästi!! :)

Anonyymi kirjoitti...

hei tyttö, sä sait mut kääntämään maailmani päälaelleen

kiitos

Anonyymi kirjoitti...

toi voisi toimia! tästä tuli hyvä mieli, hieno teksti :)

Mira kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Mira kirjoitti...

en ikäväkyllä nää jalkojani tuollaisina. ehkä sitten vain silmäni ovat niin vääristyneet etten nää sitä oikeeta kokoa ;ss

NANA kirjoitti...

Liikkuminen on ihanaa (: Ja noista kalorimääristä ei voi oikein koskaan tietää, kun laitteet laskee sen vaikka siihen syötetäänkin oma paino jonka jälkeen sen pitäisi laskea se tarkemmin.
Mutta helposti tulee liikuttua paljonkin, kun haluaa nähdä näytöllä paljon niitä kulutettuja kaloreita :D
Ja urheilu on niin suuri osa minua etten pysty olemaan kokonaista päivää tekemättä mitään -pitää ainakin venytellä vähän tai juosta huonetta ympäri.. ;o
Kyllä joskus voi mennä vähän liiallisuuksiinkin -pitäisi muistaa levätäkin.

maria kirjoitti...

ihana tä teksti ;o kannusti ja piristi mun päivää ainakin vaiks kuin paljon! olin just lähtemäs hakemaan ruokaa, mut nyt ei tee enä mieli! kiitos ;)

chloè kirjoitti...

en mä unoha teitä koskaan. (;

se on ihme kun joku edes jaksaa lukea mun tyhjäpäisiä raapustuksia jotka ei kerro muustakun ruuasta :D

Superchique kirjoitti...

tässä maailmassa oikein mikään ei tunnu enää 'järkevältä', joten en ole tajunnut edes kyseenalaistaa tuon lisälaihdutuksen nurinkurisuutta. Mutta niinhän se on, vaikka sen ei pitäisi olla. Kai. Vaikka en minä sinne kokovuorokautiselle uskaltaisi mennä 'liian' hyvässä kunnossa, varaisin vain paikan joltakin oikeasti sairaalta..

Johanna kirjoitti...

Oww nii. Mut se on ärsyttävää kyllä kun ne kokoajan kyttää.

Ihana teksti muuten. ♥

ღ Crystal kirjoitti...

Minä rakastan makoilua ja mielellään piiloudun peittoni alle. Minä pelkään ihmisten katseita ja kaikkea. Minä olen niin iso vaikka laihdun. :<

Mira kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.